roy
Administrator
Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Głuchołazy
|
Wysłany: Śro 19:45, 12 Gru 2007 Temat postu: wyklady |
|
|
Rodzaje popytu
Popyt potencjalny - (zapotrzebowanie na dany produkt- moze cos sprzedamy)
Popyt efektyeny - (Finansowe zalozenia - sprzedac ileś czegoś )
Elementy Marketingowe - Produkty, Kanały dystrybucyjne,Cena ,Promocja
Otoczenie wewnetrzne - cele, zasoby, plany,organizacja,kadra
Otoczenie zewnetrzne - środowisko spol, stos. polit, stos. prawne, rozwuj technikii i technologii
4 Przedsiebiorstwo a rynek
5 Kształtowanie i strategia cen
6 Strategia marketingowa
7 Badanie rynku
8 Produkty
9 Dystrybucja, kanały dystrybucyjne
10 Promocja
Marketing - Nie jest zjawiskiem nowym, powstal na skutek rozwijania sie gospodarki rynkowej oraz szrszego wystepowania konkurencji we wszystkich dziedzinach gospodarki.Sytuacja ta wymaga kreatywnego sposobu myslenia o rynku, o podmiotach i procesach na nim wystepujacych. Marketing wiaze sie ze swiadomym wyborem decyzji w postepowaniu na wynku wykorzystujacym odpowiednie metody, instrumenty i dzialania marketingowe,
na skutek czego tworza sie Struktury marketingowe
Marketing
- zrodzil zatem potrzzeby komplikujacego sie zycia gospodarczego
- jest obecnie istotnym elem. swiata biznesu
- podstawowa orientacja menagerska
- zbiorem rynkowych metod i narzedzi zarzadzania firma
Marketing juz dawno przestal byc przedmiotem okazjonalnych zainteresowan,a s tal sie podstawa racjonalnego postepowania praktykow na rynku. z 2 str jest wciaz intensywnie rozwijany na rynku.
Sprzedarz - jest ostrzem firmy,a wszystkie jego funkcje sa powiazane z rynkiem
marketing jest w nim
`- ukierunkowanie na potrzeby firmy
- zorientowanie w przyszlosc
- dazenie do stalego rozwoju
POJECIE I CELE MARKETINGU
Marketing oznacza odpowiednie planowanie, koordynacje i kontrole wszystkich dzialan ukierunkowanych na efektywe i potencjalny rynek zbytu
ISTOTA I CELE ZARZADZANIA MARKETINGU
Jest to proces planowania i wdrazania koncepcji (dubr i usług) cen promocji i dystrybucji prowadzacej do wymiany dzieki, ktorej osiaga sie cele jednostek i organizacji.
MARKETINGOWA ORIENTACJA NA KLIENTA
-potrzeby,
-oczekiwania
-preferencje
-wartosci uzyskane z faktu zakupu produktu lub uslugi
REGULA 4 "C"
-Potrzebyy i wymagania klienta
-Koszty ponoszone przez nabywce
-Wygoda dla nabywcy
-Łącznosc z nabywca
RODZAJE MARKETINGU
-marketing dubr i usług konsumpcyjnych
-marketing przemyslowy
-marketing srodkow produkcji
-marketing miedzynarodowy ( i jego odmiana euromarketing)
RYNEK I JEGO MECHANIZM
rynek np
-Geograficzny (lokalny, miejski ,itp);
-Techniczny (targ, aukcja,przetarg,gielda);
-Ekonomiczny(towarowy-pieniezne)
-Cybernetyczne(relacje pomiedzy kupujacym a sprzedajacym i prduktami)
Rynek doskonaly
-duzo kupujacych i sprzedajacych
-homogenicznosc towarow
-bliski kontakt miedzy kupujacym a sprzedajacym
-brak dyskryminacji
ISTOTA MARKETINGU
Marketing Mix srodki jakie wplywaja na rozwoj marketingu
"4P" - Produkt, Price, Place, Promotion + Personel
-jaki produkt w jakiej cenie
-gdzie i jak ma byc oferowany
-w jaki sposob informowac klientow o danym prdukcie
-jako 5P personel
WARUNKI PRZYGOTOWANIA DOBREJ OFERTY
-cena
-lepsza dystrybucja
-szkolenie personelu
-otoczenie zmienia sie razem z obiektami
ęłęóStruktura układu rynkowego
Istota marketingu, marketing mix.
Osiągniecie przez przedsiębiorstwo celów określonych przez jego menadżerów , wymaga stosowania odpowiedniego zestawu instrumentów(środków) marketingowych, określanych jako marketing mix. Najczęściej dzieli się wg propozycji McCarth'ego na tzw. „4P" co oznacza
• -produkt (product)
• -cena (price)
• -miejsce (place)
• -promocja (promotion)
• -personel(dodatkowo)
Pod powyższymi hasłami kryją się szczegółowe elementy polityki przedsiębiorstwa generującej w efekcie ofertę adresowaną do klientów.
Powinna ona zawierać odpowiedzi na następujące pytania:
• Jaki produkt ma być oferowany nabywcom
• Po jakiej cenie można go nabyć
• Gdzie, kiedy i na jakich warunkach produkt będzie oferowany
• W jaki sposób potencjalny nabywca będzie informowany o ofercie przedsiębiorstwa
Pojęcie marketingu energetycznego. Różni się on od tradycyjnego marketingu (tzw.4P) . wielu autorów uważa, że należy uwzględnić w kompozycji tzw. Marketing mix jeszcze instrumenty związane ze świadczeniem usług, wprowadzają 5-tą grupę instrumentów marketingowych odnoszących się do personelu.
Warunki przygotowania dobrej oferty
Przygotowanie właściwej oferty nie jest łatwe z uwagi na
• Sprzężenia i związki jakie występują pomiędzy instrumentami marketingowymi
• Raz przygotowana i przyjęta kompozycja tych instrumentów nie gwarantuje jej aktualności w dłuższym horyzoncie czasu.
• Przygotowana oferta nie stanowi ona uniwersalnego zestawu, który może znaleźć zastosowani przez wszystkie firmy energetyczne(powód to ogromne zróżnicowanie przedsiębiorstw ppod względem zakresu działalności.
PRODUKT
Kombinacja produktu i usługi
• Produkt podstawowy - zapewniający odbiorcy główne korzyści lub rozwiązanie problemu, kiedy odbiorca zakupi produkt lub usługę.
• Produkt aktualny - zwany trze produktem ogólnym, może obejmować poziom jakości, cechy użytkowe, styl, cenę, znak patentowy i opakowanie.
• Produkt wzbogaco
ęłęógwarancje, serwis. Wzbogacanie stało się ważnym elementem składowym całość produktu.
Ze względu na odmienność postępowania nabywców produkty dzielimy na
• Częstego zakupu - są nabywane zwyczajowo, w sposób rutynowy, nie poświęca zakupowi zbyt wiele czasu. Część artykułów żywnościowych, środki czystości i higieny, gazety.
• Wybieralne - są bardziej zróżnicowane i przed zakupem szczegółowo ocenia się ich jakość, cenę, które zazwyczaj są dość wysokie.
• Specjalne - mają unikatowe znaczenie dla nabywców i o ich zakupie decyduje najczęściej marka. Samochody, komputery, mieszkania.
• Produkty niedostrzegane.
Poszukiwanie idei nowych produktów
Nowy produkt:
Źródła podażowe
• Licencje
• Know-how
• Import
• Naśladownictwo
Źródła popytowe
• Użytkownicy produktu
• Poszukujący produktu
• Zgłaszający nowe pomysły
• Handel
Po ocenie i selekcji pomysłów, dokonuje się oceny marketingowej, zanim nastąpi uruchomienie produktu. Ocena marketingowa obejmuje badanie kosztów wytwarzania nowego produktu, oraz prognozę sprzedaży. Taka analiza musi być wielokrotnie powtarzana na skutek zmian występujących w otoczeniu przedsiębiorstwa, kosztów opłacalności.
Podczas analizy marketingowej określa się:
• Cenę produktu
• Koszt jednostkowy
• Prawdopodobny zysk jednostkowy
Cztery najbardziej charakterystyczne cechy usług
1. Niematerialność - usługi są w większości przypadków nie związane z wytwarzaniem
2. Różnorodność - usługi są niejednolite, niestandardowe i bardzo urozmaicone.
3. Nierozłączność - usługi są świadczone przez usługodawcę
4. Nietrwałość.
Produkt a usluga
• Jest najczęściej konkretny - materialny
• W trakcie procesu zakupu następuje przeniesienie własności
• Może być odsprzedany
• Może być zademonstrowany
• Może być magazynowany
• Proces konsumpcji jest poprzedzony procesem produkcji.
• Może być transportowany
• Sprzedawca/producent tworzy produkt.
Klasyfikacja usług za pomocą listy branż
? Handel detaliczny, hurtowy
? Transport, dystryb
ęłęómagazynowanie
? Banki i ubezpieczenia
? Nieruchomość
? Łączność i środki przekazu informacji
? Instytucje użyteczności publicznej, rząd i system bezpieczeństwa
? Służba zdrowia
? Usługi dla przedsiębiorstw, usługi specjalne i osobiste
? Wypoczynek, rekreacja, usługi hotelowe
? Edukacja
? Instytucje niedochodowe.
Proces rozwoju produktu
? Powstanie idei produktu
? Analiza ekonomiczna i społeczna
? Analiza możliwości przedsiębiorstwa
? Rozwój koncepcji produktu
? Rozwój techniczny i próby techniczne
? Próby rynkowe
? Wprowadzenie produktu na rynek
? Dalszy rozwój
? Sukces na rynku
|
|